Burn-out

SANSANI

Paramedisch natuurgeneeskundige praktijk en (sport)diëtistenpraktijk

BURN-OUT

 

 

De klachten van mensen met een burn-out lijken veel op deppresiviteitsklachten. Symptomen van burn-out zijn klachten zoals:

*Werkgerelateerde klachten

*Gevoel van uitputting of constante vermoeidheid

*Concentratieverlies

*Verhoogde prikkelbaarheid

*Slapeloosheid

*Geheugenproblemen

*Lusteloosheid

*Algemene onrust/angst

*Drukkend gevoel op de borst

*Overmatig zweten

 

Bovenal staat bij burn-out de uitputting voorop. Een burn-out wordt ook wel een silent killer genoemd. Stress zorgt ervoor dat je hart harder moet werken, conditie gaat achter uit, je ademhaling wordt sterker, je nieren verzwakken en je hormoonhuishouding raakt van slag. Het belangrijkste verschil met depressiviteit is dat burn-out een energiestoornis is en depressiviteit een stemmingsstoornis. Een depressie is vaak een negatieve stemming op alle levensterreinen terwijl mensen met een burn-out nog blij kunnen worden van andere dingen in het leven. Mensen met een burn-out willen vaak veel maar kunnen niet meer. Dit in tegenstelling tot depressiviteit: dan wil je eigenlijk niets meer. De glans van het leven lijkt verloren.

 

Je persoonlijkheid speelt een belangrijke rol bij burn-out: ben je gevoelig, perfectionistisch, wil je andere mensen graag pleasen? Daarnaast zijn de omstandigheden van belang. Is er b.v. veel druk op het werk (onderbezetting!), krijg je geen waardering of vind je je werk niet meer leuk? Verder kan er privé ook het één en ander spelen zoals een scheiding, de zorg voor een zieke partner of het overlijden van een familielid. Dit zijn allemaal zaken die je kunnen uitputten en stress kunnen veroorzaken. Een factor die tegenwoordig ook nog een belangijke invloed kan hebben is de social media. We krijgen non-stop prikkels binnen via Facebook, instagram, Twitter etc. Tja, en stel je voor dat we wat missen!! Juist onder jongeren (jong-volwassenen) is de kans op het krijgen van een burn-out behoorlijk gestegen hierdoor, naast de (hogere) eisen die middelbare scholen, HBO en Universiteiten aan de leerlingen stellen.

 

Hoe kun je een burn-out voorkomen of aanpakken?

Belangrijkste is is dat je tijd neemt voor jezelf. Doe ook eens een uur niets op een dag. En voel eens waar je energie van krijgt? Is dat een boek lezen, een mooie film kijken, een boswandeling maken of een dagje naar de sauna etc.? Nuttig is om te weten dat medicatie als anti-depressiva niet de oplossing is voor een burn-out (het betreft een energiestoornis en niet zozeer een stemmingsstoornis), terwijl medicatie in het geval van een depressie regelmatig wel uitkomst kan bieden.

En (leren) grenzen aan te geven! Voel wat goed voor je is, voel wat teveel voor je is. Het is opnieuw jezelf leren kennen wat je nodig hebt om goed te kunnen functioneren en te kunnen genieten van het leven.

Put jezelf niet verder uit door actief te gaan sporten aangezien door teveel beweging de burn-out alleen maar verslechtert. Dit in tegenstelling tot depressiviteit: door beweging wordt de depressiviteit minder.

Orthomoleculaire interventies kunnen goed helpen om je lichaam en geest sterker te maken zoals de juiste voedingskeuzes (zo basisch mogelijk eten), het remmen van ontstekingsreacties en het aanvullen van voedingstekorten. Je conditie van je darmen heeft invloed op je zenuwstelsel en hier zal de orthomoleculaire behandeling van de burn-out voor een groot deel op gericht zijn.

De juiste aanpak en begeleiding is heel belangrijk. Mocht het je niet zelf lukken om je burn-out aan te pakken dan kunnen we samen kijken welke aanpassingen voor jou belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat je je weer energieker gaat voelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright SanSani - Sandra Haarhuis © All Rights Reserved